Γιατί μαθαίνουμε στα παιδιά να ανακυκλώνουν ♻️; | 7 σημαντικά ερωτήματα

Η εικόνα δείχνει παιδιά που ανακυκλώνουν

Είναι γεγονός δυστυχώς, ότι η Ελλάδα καταλαμβάνει τα τελευταία χρόνια μια από τις τελευταίες θέσεις των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με τις επιδόσεις της στον τομέα της ανακύκλωσης. Για το λόγο αυτό, η ομάδα της EggΠαίδευσης ετοίμασε ένα ολοκληρωμένο άρθρο απαντώντας στο ερώτημα πολλών « Γιατί μαθαίνουμε στα παιδιά να ανακυκλώνουν ;».

Πίνακας που δείχνει τα ποσοστά ανακύκλωσης
Πηγή: Eurostat, EPRS, Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Αρχικά, θεωρούμε ότι είτε ως εκπαιδευτικοί, είτε ως γονείς οφείλουμε να αποτελέσουμε τα σωστά πρότυπα για τις νέες γενιές μαθαίνοντας τους τι σημαίνει ανακύκλωση, γιατί πρέπει να ανακυκλώνουμε και τέλος γιατί είναι σημαντική αυτή η διαδικασία. Πάμε λοιπόν μαζί να απαντήσουμε σε αυτά, αλλά και σε ερωτήματα σχετικά με την ανακύκλωση με στόχο να προσπαθήσουμε να δημιουργήσουμε ένα καλύτερο μέλλον για τα νέα παιδιά!

Περιεχόμενα

Τι είναι η ανακύκλωση; 🤔

Πρώτα – πρώτα ας συμφωνήσουμε τι σημαίνει η λέξη ανακύκλωση. Ανακύκλωση είναι η διαδικασία κατά την οποία επαναχρησιμοποιούμε διάφορα υλικά τα οποία στην μορφή που βρίσκονται δεν αποτελούν πια αγαθό για τον άνθρωπο. Μάλιστα, τα σκουπίδια ή αλλιώς απορρίμματα σε αυτή τη διαδικασία γίνονται οι πρώτες ύλες για να δημιουργηθούν νέα προϊόντα/αγαθά.

Ποια υλικά ανακυκλώνονται; 💡

Στις μέρες μας ανακυκλώνονται τα περισσότερα υλικά. Τα πιο γνωστά ανακυκλώσιμα υλικά είναι το χαρτί, το πλαστικό, το γυαλί, το αλουμίνιο, ο λευκοσίδηρος, το ξύλο, τα μέταλλα και οι μπαταρίες.

 Ήξερες όμως ότι μπορείς να ανακυκλώσεις από τις ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές που υπάρχουν στο σπίτι σου μέχρι τα ελαστικά του αυτοκινήτου σου, το ίδιο σου το αμάξι αλλά και τα ρούχα και τα παπούτσια σου;

Η ανακύκλωση μάλιστα των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών κρίνεται αναγκαία, καθώς η τοποθέτησή τους σε χώρους υγειονομικής ταφής απορριμμάτων αφενός επιβαρύνει και μολύνει το περιβάλλον, αφετέρου βλάπτει την υγεία μας. Τέλος, σε χώρους όπου γίνονται αλλαγές λαδιών όπως για παράδειγμα σε συνεργεία αυτοκινήτων, οι μηχανικοί οφείλουν να ανακυκλώνουν στις αρμόδιες δομές τα λάδια των αυτοκινήτων και των μηχανών, ώστε να μην καταλήγουν στο περιβάλλον.

*Δεν πρέπει να ξεχνάμε ακόμη ότι μπορούμε να ανακυκλώσουμε κάθε προϊόν που έχει πάνω στη συσκευασία του το σήμα της ανακύκλωσης.

Γράφημα με ανακυκλώσιμα υλικά
Πηγή: Διεθνής Οργανισμός Ανακύκλωσης Υλικών Συσκευασίας

Παρατηρώντας το παραπάνω γράφημα σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ανακύκλωσης Υλικών Συσκευασίας (ΔΟΑΝΥΣ) το χαρτί αποτελεί το ανακυκλώσιμο υλικό που ανακυκλώνεται στις μεγαλύτερες ποσότητες. Ωστόσο, ο οργανισμός αναφέρει ότι «το χαρτί δεν μπορεί να ανακυκλώνεται επ’αόριστον. Και επιπλέον, δεν μπορούν να ανακυκλωθούν όλα τα είδη χαρτιού»!

Εσύ γνωρίζεις ότι το χαρτί που έχει χρησιμοποιηθεί σε συσκευασίες τροφίμων δεν κρίνεται ανακυκλώσιμο, καθώς επειδή το χαρτί έρχεται σε επαφή με τις ουσίες των τροφίμων, οι ίνες του γίνονται ακατάλληλες για ανακύκλωση; Ακόμη, εννοείται ότι χρησιμοποιημένες χαρτοπετσέτες, χαρτομάντηλα, χαρτί υγείας και χαρτί κουζίνας δεν ανακυκλώνονται, οπότε καταλήγουν μαζί με τα υπόλοιπα απορρίμματα.

Επομένως, ας συνεχίσουμε να ανακυκλώνουμε όσο χαρτί μπορεί να ανακυκλωθεί, αλλά παράλληλα ας προσπαθήσουμε να ελαττώσουμε την περιττή κατανάλωση χαρτιού, ώστε να μειώσουμε και τις αρνητικές συνέπειες που επιφέρει η συνεχής παραγωγή χαρτιού στα δάση μας.

Πού μπορώ να ανακυκλώσω τις ηλ. συσκευές μου ή άλλα αγαθά;

Μπαίνοντας στην ιστοσελίδα του Ελληνικού Οργανισμού Ελλάδας μπορείτε να βρείτε όλες τις απαραίτητες πληροφορίες που χρειάζεστε σχετικά με τα μέρη όπου μπορείτε να ανακυκλώσετε διάφορα υλικά.

Όσο για τα ρούχα που αναφέραμε παραπάνω μπορείτε να απευθυνθείτε σε αντίστοιχους οργανισμούς που αναλαμβάνουν την ανακύκλωση ρούχων και υποδημάτων. Η ομάδα μας ανακάλυψε μια εταιρία, την Swaplanet, η οποία στηρίζει την ανακύκλωση των ρούχων με έναν πολύ δημιουργικό και λειτουργικό τρόπο. Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα τους και μάθετε πώς μπορείτε να ανακυκλώσετε και εσείς παιδικά ρουχαλάκια που δεν χρειάζεστε πια.

Γιατί μαθαίνουμε στα παιδιά να ανακυκλώνουν; ♻️

Και κάπως έτσι φτάνουμε στο φλέγον ζήτημα. Γιατί μαθαίνουμε στα παιδιά να ανακυκλώνουν; Ποια είναι τελικά τα οφέλη της ανακύκλωσης; Αξίζει να συμμετέχουμε και εμείς ως ενήλικες σε αυτή τη διαδικασία ή είναι χάσιμο χρόνου;

Θα ξεκινήσουμε να απαντάμε στα ερωτήματα που προέκυψαν με την παραδοχή ότι η ανακύκλωση έχει πολλαπλά οφέλη τόσο για το περιβάλλον, όσο και για τον άνθρωπο.

Αρχικά, η ανακύκλωση αποτελεί τον σημαντικότερο ίσως αρωγό για την προστασία του περιβάλλοντος από διάφορες χημικές ή άλλες επικίνδυνες ουσίες που καταλήγουν στο έδαφος, στο νερό ή στην ατμόσφαιρα από τα απορρίμματα. Αυτομάτως γίνεται κατανοητό ότι αυτές οι ουσίες μπορεί να εισέλθουν σε τρόφιμα που καταναλώνουμε προκαλώντας προβλήματα υγείας σε όποιον τα καταναλώσει είτε άνθρωπο, είτε ζώο.

Επομένως, η σωστή ανακύκλωση μπορεί να δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες για τη δημιουργία ενός καθαρού και υγιούς περιβάλλοντος για όλους.

Επιπλέον, ανακυκλώνοντας υλικά μειώνουμε τις μεγάλες ποσότητες σκουπιδιών που καταλήγουν σε χώρους υγειονομικής ταφής απορριμμάτων (ΧΥΤΑ), ενώ ταυτόχρονα εξοικονομούμε ενέργεια και πρώτες ύλες που λαμβάνουμε από τη φύση οι οποίες φυσικά και δεν είναι ανεξάντλητες. Έτσι, ανακυκλώνοντας δημιουργούμε εκ νέου τις πρώτες ύλες από τα ανακυκλώσιμα υλικά.

Τέλος, με την ανακύκλωση διαφόρων ειδών αγαθών ανοίγουν νέες θέσεις εργασίας που συμβάλλουν για ένα πολύ καλό σκοπό. Την διάσωση και την προστασία του περιβάλλοντος που ζούμε και δρούμε καθημερινά.

Πώς θα εκπαιδευτούν τα παιδιά σε διαδικασίες ανακύκλωσης;

Όπως αναφέραμε και στην αρχή του άρθρου εμείς οι ενήλικες αποτελούμε πρότυπα για τα παιδιά και για αυτό οφείλουμε να δίνουμε και το σωστό παράδειγμα, το οποίο και θα ακολουθήσουν και θα μιμηθούν τα μικρά παιδιά.

Επομένως προσπαθούμε να :

  • Εξηγήσουμε στα παιδιά ποια είναι ανακυκλώσιμα υλικά
  • Κάνουμε σωστό διαχωρισμό των σκουπιδιών μας στο σπίτι εμπλέκοντας στη διαδικασία αυτή και τα παιδιά μαθαίνοντας τους σε ποιο κάδο πετάμε τα σκουπίδια και σε ποιους τα ανακυκλώσιμα υλικά
  • Εφοδιαζόμαστε με πάνινες σακούλες για τα ψώνια μας αποφεύγοντας τις πλαστικές
  • Αποφεύγουμε γενικά όσο μπορούμε τις πλαστικές συσκευασίες
  • Επενδύουμε και σε παιχνίδια που είναι φτιαγμένα και από άλλα υλικά πέραν του πλαστικού, όπως π.χ ξύλινα ή πάνινα κλπ
  • Στηρίζουμε και να ενθαρρύνουμε τα παιδιά επαναχρησιμοποιούν αγαθά. Ένα καλό παράδειγμα είναι να ανταλλάσσουν οι γονείς μεταξύ τους παιδικά ρούχα που δεν χρησιμοποιούν ή δεν κάνουν πια στα δικά τους παιδιά αποφεύγοντας να αγοράζουν συνεχώς καινούργια. Το ίδιο μπορούν να κάνουν βέβαια και οι ενήλικες με τα δικά τους ρούχα προτιμώντας να αγοράζουν σε συμβολικές τιμές ρούχα από δεύτερο χέρι τα οποία στις μέρες υπάρχουν σε αρκετά καταστήματα και καλής ποιότητας.
  • Άρα, ΔΕΝ πετάμε τα ρούχα που δεν χρειαζόμαστε στα σκουπίδια! Μπορούμε να τα χαρίσουμε όπως προαναφέρθηκε ή να τα αξιοποιήσουμε με διαφορετικούς τρόπους
  • Ανακυκλώνουμε μπαταρίες και ηλεκτρικές – ηλεκτρονικές συσκευές στις κατάλληλες δομές και ΔΕΝ τα πετάμε στα σκουπίδια
  • Χρησιμοποιούμε ανακυκλώσιμο χαρτί υγείας, χάρτινα ή αλουμινένια καλαμάκια που μπορούμε να τα πλύνουμε μετά τη χρήση και να τα επαναχρησιμοποιήσουμε πολλές φορές
  • Αποφεύγουμε συσκευασίες μιας χρήσης

 

Η αφίσα δείχνει πώς να ανακυκλώνουμε σωστά στους μπλε κάδους ανακύκλωσης
Πηγή: www.anakyklosianthess.gr
H εικόνα δείχνει ένα παιδί που ανακυκλώνει ένα μπουκάλι

Το πιο σημαντικό βέβαια είναι να μάθουν τα παιδιά μέσα από όλη αυτή τη διαδικασία και τη συζήτηση για την αναγκαιότητα της ανακύκλωσης, ότι ο καθένας μας ξεχωριστά έχει ευθύνη απέναντι στο περιβάλλον να το φροντίζει και να το προστατεύει υιοθετώντας οικολογικές στάσεις στην καθημερινότητά του.

📍 Η «άχρηστη» πληροφορία της ημέρας

Μια όχι και τόσο σημαντική πληροφορία, αλλά συνάμα ενδιαφέρουσα αποτελεί η σημασία του σήματος της ανακύκλωσης. Σύμφωνα με τον ΔΟΑΝΥΣ το σύμβολο της ανακύκλωσης όπως το γνωρίζουμε σήμερα σχεδιάστηκε πρώτη φορά από τον φοιτητή τότε Gary Anderson, ο οποίος κέρδισε το βραβείο στον διαγωνισμό που διεξήγαγε η εταιρία Container Corporation of America (η μεγαλύτερη τότε βιομηχανία ανακύκλωσης χαρτιού) το 1970 με θέμα τη δημιουργία ενός σχεδίου για την ανακύκλωση που θα εμφανιζόταν στα προϊόντα τους. Όπως ο ίδιος ανέφερε σε μια συνέντευξη του:

Το σύμβολο σχεδιάστηκε ως μια ταινία του Mobius, για να συμβολίσει τη συνέχεια μέσα σε μια πεπερασμένη οντότητα. Χρησιμοποίησα τα βέλη για να δώσω κατεύθυνση στο σύμβολο. Το οραματίστηκα με την άκρη του τριγώνου στο κάτω μέρος. Ήθελα να συνδυάζει τη δυναμικότητα (τα πράγματα αλλάζουν) αλλά και τη στατικότητα (είναι μια στατική ισορροπία, κάτι το μόνιμο). Τα βέλη, όσο ανοιχτά κι αν είναι, επανέρχονται πίσω στη στατική πλευρά

Γιατί μαθαίνουμε στα παιδιά να ανακυκλώνουν

Δράσεις για το νηπιαγωγείο – Εργαστήρια Δεξιοτήτων 🔬

Βέβαια, στην εκπαίδευση των παιδιών σχετικά με την ανακύκλωση και την προστασία του περιβάλλοντος, εμπλέκονται άμεσα και οι εκπαιδευτικοί. Είναι πολύ σημαντικό λοιπόν, πέρα από την οικογένεια, το σχολείο να ευαισθητοποιεί τους μαθητές για τέτοιου είδους θέματα και να τους δίνει τα σωστά ερεθίσματα. Έτσι λοιπόν θα απαντήσουμε μια ακόμη φορά στο ερώτημα γιατί μαθαίνουμε τα παιδιά να ανακυκλώνουν, αυτή τη φορά από την οπτική γωνία του εκπαιδευτικού.

Ως εκπαιδευτικοί, οφείλουμε αφενός να αποτελούμε τα σωστά πρότυπα παρέχοντας τα κατάλληλα ερεθίσματα στα παιδιά, τα οποία σε αυτή την τρυφερή ηλικία που βρίσκονται αφομοιώνουν πολύ άμεσα και εύκολα νέες γνώσεις και συμπεριφορές. Θα ήταν λοιπόν πολύ σημαντικό αν προσπαθούσαμε και εμείς στα πλαίσια του εκπαιδευτικού προγράμματος και του εργαστηρίου δεξιοτήτων με θέμα Φροντίζω το περιβάλλον και υποενότητα Οικολογία –Τοπική Κληρονομιά, να συμπεριλαμβάναμε κάθε χρονιά με κάθε τάξη αυτή τη θεματική.

Μια αλληλουχία δράσεων θα ήταν ίσως ιδανική, ξεκινώντας από την γνωριμία με τα ανακυκλώσιμα υλικά (ποια είναι αυτά και που τα χρησιμοποιούμε στην καθημερινή μας ζωή). Στη συνέχεια, γνωρίζοντας τα οφέλη της βιωματικής μάθησης θα μπορούσαμε να δώσουμε την ευκαιρία στα παιδιά να γνωρίσουν βιωματικά τι σημαίνει ανακύκλωση αλλά και πώς γίνεται. Κάθε χρόνο τρέχουν αρκετά εκπαιδευτικά προγράμματα με θέμα την ανακύκλωση από οργανισμούς και ομάδες που μπορούμε να απευθυνθούμε.

Ομάδες και Οργανισμοί για την Ανακύκλωση ♻️

Παρακάτω σας παραθέτουμε κάποιες ομάδες και οργανισμούς που έχουμε ανακαλύψει και εμείς μέσα στα χρόνια ως εκπαιδευτικοί, τους οποίους μπορείτε να επισκεφθείτε μαζί με τις ομάδες σας και να συμμετέχετε στις δράσεις που οργανώνουν.

Ενδεικτικά λοιπόν σας αναφέρουμε:

Τέλος, μπορούμε μέσα από τη συλλογή ανακυκλώσιμων υλικών να δημιουργήσουμε μαζί με τα παιδιά κατασκευές και έργα τέχνης δίνοντας την ελπίδα ότι τίποτα δεν πάει χαμένο στα σκουπίδια. Μπορούμε ένα μπουκάλι ή ένα κουτί από γάλα να το μετατρέψουμε σε μια μολυβοθήκη για τους μαρκαδόρους μας ή σε μια όμορφη και ευφάνταστη κατασκευή. Ας καλλιεργήσουμε λοιπόν τη φαντασία αυτής της ηλικίας και ας θέσουμε τις σωστές βάσεις!

Δείτε παρακάτω κατασκευές από ανακυκλώσιμα υλικά που έφτιαξε η ομάδα της EggΠαίδευσης με αφορμή την αξιοποίηση ενός παιδικού βιβλίου.

Η χάρτινη κατασκευή της Τριήρης του Θησέα
το μαγικό τηλεσκόπιο

Ας προσπαθήσουμε συλλογικά ως χώρα να αλλάξουμε τις συνήθειες που βλάπτουν το περιβάλλον και να υιοθετήσουμε οικολογικές συμπεριφορές για ένα καλύτερο αύριο. Ελπίζουμε να σας άρεσε το άρθρο μας με θέμα ” Γιατί μαθαίνουμε στα παιδιά να ανακυκλώνουν “.

Γράψτε μας στα σχόλια ⤵️ αν εσείς συμφωνείτε και ανακυκλώνετε στην καθημερινότητά σας.

Μην το χάσεις: Πρέπει να το διαβάσεις

Picture of EggΠαίδευση

EggΠαίδευση

H EggΠαίδευση αποτελεί ένα παιδαγωγικό project που αναπτύσσεται από επιστήμονες προσχολικής αγωγής με σκοπό την προώθηση εκπαιδευτικών εργαλειών και υπηρεσιών. Όπως το αυγό δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες για την ανάπτυξη του εμβρύου, έτσι και η Εggπαίδευση σχεδιάζει τις ανάλογες συνθήκες για την ανάπτυξη του παιδιού στα πρώτα χρόνια της ζωής του.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Μετάβαση στο περιεχόμενο